Recensie Brabants Dagblad, Tom Vos (Trui)

Geen applaus voor Teeuwen
Absurd, kolderiek, nietsontziend. In Theater Markant in Uden gaf Hans Teeuwen weer een weergaloze show. Twee uur lang, zonder pauze.

Zo absurd als het gisteravond in Uden begon, met een bizar gebed richting Onze Lieve Heer, zo absurd eindigde hij: Hans Teeuwen wilde geen applaus na afloop van zijn show. Ook toen de lichten in Theater Markant weer gingen schijnen, wilde de gedreven cabaretier geen geklap. Turbulent. Het einde van zijn derde solo-voorstelling 'Trui' was in alles kenmerkend voor Teeuwens onnavolgbare humor. De zaal in Markant puilde tot de nok toe uit met vooral jongeren die zich gelukkig prezen dat ze een kaartje hadden weten te bemachtigen. De turbulente kaartverkoop van een tijdje geleden, was vergeten. Ook Teeuwen zelf liet zich niet over de commotie rond de verkoop van zijn kaartjes in Uden uit. Wel maakte de gevierde entertainer een ironische opmerking over hoe hij in werkelijkheid over zijn fans dacht. Doe-het-zelf. Na het uitspreken van een compleet onbegrijpelijk gedicht, wat in de zaal met luid applaus werd gewaardeerd, zei hij: Ongelooflijk. Dit is dus mijn publiek. Dat gedicht sloeg totaal nergens op. Erger publiek kan ik me niet voorstellen. Dat slaapt dus in die slaapzakken. "Onnavolgbaar improviseren is een van de sterkste kanten van de briljante cabaretier. Hij liet zich op de grond vallen en zette nietsontziend de eerste de beste toeschouwer op de voorste rij voor schut.
Wat doe jij?", vroeg Teeuwen aan een jongen voor hem. Die voelde de bui al hangen. Ik werk bij Praxis", antwoordde hij aarzelend. Oh, dat is makkelijk, zo'n doe-het-zelf-zaak", reageerde Hans, als ik jou vraag om een boor te pakken, zeg jij gewoon: doe het zelf." Teeuwen, die zonder pauze bijna twee uur aan een stuk de meest dwaze kolder verkocht, bekende aan het eind van de voorstelling zich niet meer zo 'lekker' te voelen.

En dat is al een tijdje zo. Als ik 's ochtends opsta, ga ik naar de badkamer en moet meteen kotsen. Dan heb ik het beste moment van de dag al weer gehad."

Bron: Brabants Dagblad, Tom Vos

(< Ga terug)