Wie is Hans Teeuwen? Alle shows van Hans Teeuwen inclusief teksten Hans Teeuwen in de media Downloads Overige Info over deze website
Hans Teeuwen (49)
  Acteur
  Cabaretier
  Regisseur
  Zanger

Solo cabaret:
1995 - Hard & Zielig
1997 - Met een Breierdeck
2000 - Trui
2002 - Dat Dan Weer Wel
2004 - Industry Of Love
2011 - Spiksplinter

Duo/TV/radio:
1992 - Heist
1997 - Mannen v/d radio
2002 - Poelmo

Zanger:
2007 - Hans Teeuwen zingt

© Hans Teeuwen.net 2004-2015
A remy.tv production
Often plagiarised, never matched.

Recensie NRC Handelsblad, Alexander Nijeboer (Dat Dan Weer Wel)

'Ik vind het zo kut dat de maatschappij verloedert. Maar als die dan toch verloedert dan moeten we wel all the way gaan. Porno op woensdagmiddag!'

In zijn vierde avondvullende voorstelling deelt Teeuwen rake klappen uit. Wat nou een gebrek aan engagement? Al is Teeuwen de laatste die het wil toegeven: de cabaretier is meer uitgesproken geëngageerd dan in zijn vorige programma's.

De wereld van Hans Teeuwen bestaat uit gekken en kuthoeren. Dat was al zo in Hard & zielig en dat is in zijn vierde programma niet anders. Toch breekt de cabaretier in Dat dan weer wel met die traditie. Niet langer hopt hij van verhaaltje naar gestoord typetje - sterk leunend op zijn beperkte repertoire aan stemmen - maar brengt hij stand-up comedy van ongekende klasse.

De ontwikkeling van de cabaretier is evident: van begenadigd grappenmaker en verteller van kolder in zijn debuut Hard & zielig en het tweede programma Met een breierdeck is hij uitgegroeid tot gesel der natie in Dat dan weer wel. Zijn derde voorstelling, Trui, is in het licht van die ontwikkeling niet meer dan een mengvorm. Vlees noch vis, achteraf beschouwd.

In Dat dan weer wel schopt Teeuwen tegen het tolerante zelfbeeld van de Nederlander, bezingt de kroonprins weinig complimenteus, ironiseert de Hells Angels ('als je op televisie zegt dat de Hells Angels een criminele bende is, dan komen ze je bedreigen. Dat is net zoiets als van iemand zeggen dat-ie loodgieter is en vervolgens komt-ie je kraan repareren'), zet christenen, joden en moslims te kijk en wijst provocerend Youp van 't Hek en Freek de Jonge naar het rijk der oudgedienden: 'Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. De nieuwe generatie komt eraan.'

Teeuwen is grof en beledigend, maar briljant. Zijn grappen zijn vaak geniale vondsten, meesterlijk verteld. Op het podium overpeinst hij dat als deze voorstelling op televisie komt, ze hem allemaal zullen achtervolgen: de christenen, joden, moslims, Hells Angels, Youp en Freek.

Als slotact overtreft hij zijn voorgaande provocaties, door - verkleed als variété-artiest - opgezette eenden via een schans door een hoepel te schoppen. Als Teeuwen hiermee een statement van smakeloosheid wil maken, ziet het enthousiast joelende publiek alleen de platte act. De grap. Teeuwen heeft zijn punt gemaakt: hij is geniaal, het publiek dom.

De voorstelling kent ook prachtige, intieme momenten zoals Teeuwens impressie van een saxofoonsolo van Charlie Parker en anekdotes over liefde, eenzaamheid en extreme jaloezie. Het lijkt erop dat de cabaretier in Dat dan weer wel, veel meer dan in vorige programma's, dichter bij zichzelf blijft.

Misschien vindt Teeuwen wél - zoals hij ook in zijn vorige programma's al onderhuids verkondigde - dat de maatschappij verloedert. Het woord 'geëngageerd' riekt waarschijnlijk te veel naar dominees en hun zonen. Je zult de kwalificatie nooit horen uit de mond van Teeuwen. Want zo zingt hij in een lied: 'integer', dat is hij niet. Daarvoor weet hij ook te goed hoe hij bij zijn publiek kan scoren.


Bron: NRC Handelsblad, Alexander Nijeboer

(< Ga terug)